Verdiepingsmodules
Begrijpend kijken en manipulatie
In deze module gaan de leerlingen begrijpend kijken naar media. Ze leren dat alles in de media ontstaat na een reeks van keuzes van de televisiemaker, documentairemaker of journalist. Krijg je zo wel een objectief beeld van de personen of situaties die in beeld zijn gebracht? In de eerste les zien de leerlingen fragmenten uit reality tv-programma’s en documentaires waarin is gemanipuleerd. Hierover gaan zij in discussie. In de tweede les oefenen de leerlingen met het effect van montage, en monteren zij een vrolijk, zielig en spannend filmpje met hetzelfde filmmateriaal. In de derde les kijken de leerlingen naar gemanipuleerde foto’s en maken zij suggestieve fotoportretten van elkaar.
Animatie
In de module ‘animatie’ leren de leerlingen verschillende animatietechnieken kennen en maken ze hun eigen animatiefilms. De eerste les gaat over de beginselen van de animatietechniek en de klas maakt gezamenlijk een getekende animatie. In de tweede les zien de leerlingen hoe zij een ‘suggestie van beweging’ kunnen toevoegen. Deze techniek passen zij toe in een cut-out animatie. In de derde les maken de leerlingen een pixilation, een animatie waarin ze hun lichaam als animatie-object gebruiken.
Vloggen
In deze module gaan de leerlingen zich verdiepen in verschillende vlogs en gaan zij zelf een vlog maken. De eerste les gaan zij op zoek naar vloggers die zij goed vinden en formuleren ze vlog-tips. Dan maken ze een filmplan voor een vlog die zij zelf gaan maken. Daarbij zijn ze vrij in het onderwerp en de vorm van de vlog. De tweede les hebben de leerlingen de tijd om de vlog op te nemen en te monteren. En in de laatste les zetten de leerlingen de vlogs op YouTube (privé of openbaar) en gaan zij op elkaars vlog reageren.
Storytelling
Deze verdiepingsmodule gaat over storytelling, de manier waarop filmmakers een verhaal kunnen vertellen. Iedere goede film bevat een goed verhaal. Hiervoor hebben filmmakers verschillende technieken tot hun beschikking. Met deze technieken gaan de leerlingen experimenteren. In de eerste les zien de leerlingen hoe je met een goede introductie je kijkerspubliek kan ‘vangen’. In de tweede les ontdekken ze dat je, als je bepaalde beelden achter elkaar monteert, een nieuwe betekenis kan creëren (het Kuleshov- effect). In de derde les experimenteren de leerlingen met ‘point of view.’
Social media
Social media, zoals Instagram, WhatsApp en games zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daarom is het handig om af en toe stil te staan en ons af te vragen welke betekenis social media werkelijk hebben in ons leven. In de eerste les maken de leerlingen een mindmap waarin ze de positieve en negatieve kanten van social media belichten. De les daarna denken de leerlingen na over het verschil tussen de echte wereld en virtuele wereld, en daarna gaan ze twee avatars maken. Eén avatar die op hen lijkt, en één fantasie-avatar. In de laatste les gaan ze een nep-vakantiefoto maken met de greenscreen-techniek.
Productie en research
Veel docenten zien dat hun leerlingen nog extra moeten oefenen met het maken van afspraken met mensen waarover ze een film willen gaan maken. Dit gaan de leerlingen doen in de module ‘Productie en research’. In de eerste les gaan de leerlingen een afspraak maken met iemand die ze niet kennen, om een fotoserie te maken van die persoon (in de derde les). Daarvoor moeten ze diegene bellen en een callsheet invullen. In de tweede les oefenen de leerlingen met het zoeken van een locatie, en maken zij een foto-in- foto. Daarbij zoeken ze een oude foto en gaan ze op zoek naar de oorspronkelijke locatie. In de laatste les gaan de leerlingen de fotoserie maken waarvoor ze zich in de eerste les hebben voorbereid.
Camera techniek
In deze module gaan de leerlingen hun cameratechniek verder ontwikkelen. Daardoor kunnen ze de films die ze tijdens ‘Cultuurreporters!’ maken kwalitatief op een hoger niveau plaatsen. In de eerste les oefenen de leerlingen met verschillende cameratechnieken. In de tweede les leren zij wat een compositie is en gaan zij op zoek naar composities en vormen in de omgeving van de school. In de laatste les oefenen de leerlingen met het in beeld brengen van een plek. Iets wat erg belangrijk is in een documentaire, omdat je door middel van de beelden veel kan vertellen over degenen die op die plek wonen of werken.
Interview en presentatie techniek
In deze module verbeteren de leerlingen hun interview- en presentatietechniek. In de eerste les doen ze een presentatieoefening waarbij ze een bepaalde plek presenteren voor de camera voor
verschillende doelgroepen. In de tweede les analyseren zij professionele interviews en kijken zij of zij bepaalde interview-tips kunnen formuleren. En in de laatste les oefenen zij met een ‘actief interview’, waarbij ze elkaar interviewen terwijl ze iets aan het doen zijn.
Montage techniek
De module montagetechniek biedt de leerlingen extra montagetechnieken. In de eerste les concentreren de leerlingen zich op het maken van beeldinserts. In de tweede les experimenteren zij met de splitscreen- techniek. En in de laatste les maken zij een beat van geluiden die ze gefilmd hebben.
Verdiepingsmodules
Begrijpend kijken en manipulatie
In deze module gaan de leerlingen begrijpend kijken naar media. Ze leren dat alles in de media ontstaat na een reeks van keuzes van de televisiemaker, documentairemaker of journalist. Krijg je zo wel een objectief beeld van de personen of situaties die in beeld zijn gebracht? In de eerste les zien de leerlingen fragmenten uit reality tv-programma’s en documentaires waarin is gemanipuleerd. Hierover gaan zij in discussie. In de tweede les oefenen de leerlingen met het effect van montage, en monteren zij een vrolijk, zielig en spannend filmpje met hetzelfde filmmateriaal. In de derde les kijken de leerlingen naar gemanipuleerde foto’s en maken zij suggestieve fotoportretten van elkaar.
Animatie
In de module ‘animatie’ leren de leerlingen verschillende animatietechnieken kennen en maken ze hun eigen animatiefilms. De eerste les gaat over de beginselen van de animatietechniek en de klas maakt gezamenlijk een getekende animatie. In de tweede les zien de leerlingen hoe zij een ‘suggestie van beweging’ kunnen toevoegen. Deze techniek passen zij toe in een cut-out animatie. In de derde les maken de leerlingen een pixilation, een animatie waarin ze hun lichaam als animatie-object gebruiken.
Vloggen
In deze module gaan de leerlingen zich verdiepen in verschillende vlogs en gaan zij zelf een vlog maken. De eerste les gaan zij op zoek naar vloggers die zij goed vinden en formuleren ze vlog-tips. Dan maken ze een filmplan voor een vlog die zij zelf gaan maken. Daarbij zijn ze vrij in het onderwerp en de vorm van de vlog. De tweede les hebben de leerlingen de tijd om de vlog op te nemen en te monteren. En in de laatste les zetten de leerlingen de vlogs op YouTube (privé of openbaar) en gaan zij op elkaars vlog reageren.
Storytelling
Deze verdiepingsmodule gaat over storytelling, de manier waarop filmmakers een verhaal kunnen vertellen. Iedere goede film bevat een goed verhaal. Hiervoor hebben filmmakers verschillende technieken tot hun beschikking. Met deze technieken gaan de leerlingen experimenteren. In de eerste les zien de leerlingen hoe je met een goede introductie je kijkerspubliek kan ‘vangen’. In de tweede les ontdekken ze dat je, als je bepaalde beelden achter elkaar monteert, een nieuwe betekenis kan creëren (het Kuleshov- effect). In de derde les experimenteren de leerlingen met ‘point of view.’
Social media
Social media, zoals Instagram, WhatsApp en games zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daarom is het handig om af en toe stil te staan en ons af te vragen welke betekenis social media werkelijk hebben in ons leven. In de eerste les maken de leerlingen een mindmap waarin ze de positieve en negatieve kanten van social media belichten. De les daarna denken de leerlingen na over het verschil tussen de echte wereld en virtuele wereld, en daarna gaan ze twee avatars maken. Eén avatar die op hen lijkt, en één fantasie-avatar. In de laatste les gaan ze een nep-vakantiefoto maken met de greenscreen-techniek.
Productie en research
Veel docenten zien dat hun leerlingen nog extra moeten oefenen met het maken van afspraken met mensen waarover ze een film willen gaan maken. Dit gaan de leerlingen doen in de module ‘Productie en research’. In de eerste les gaan de leerlingen een afspraak maken met iemand die ze niet kennen, om een fotoserie te maken van die persoon (in de derde les). Daarvoor moeten ze diegene bellen en een callsheet invullen. In de tweede les oefenen de leerlingen met het zoeken van een locatie, en maken zij een foto-in- foto. Daarbij zoeken ze een oude foto en gaan ze op zoek naar de oorspronkelijke locatie. In de laatste les gaan de leerlingen de fotoserie maken waarvoor ze zich in de eerste les hebben voorbereid.
Camera techniek
In deze module gaan de leerlingen hun cameratechniek verder ontwikkelen. Daardoor kunnen ze de films die ze tijdens ‘Cultuurreporters!’ maken kwalitatief op een hoger niveau plaatsen. In de eerste les oefenen de leerlingen met verschillende cameratechnieken. In de tweede les leren zij wat een compositie is en gaan zij op zoek naar composities en vormen in de omgeving van de school. In de laatste les oefenen de leerlingen met het in beeld brengen van een plek. Iets wat erg belangrijk is in een documentaire, omdat je door middel van de beelden veel kan vertellen over degenen die op die plek wonen of werken.
Interview en presentatie techniek
In deze module verbeteren de leerlingen hun interview- en presentatietechniek. In de eerste les doen ze een presentatieoefening waarbij ze een bepaalde plek presenteren voor de camera voor
verschillende doelgroepen. In de tweede les analyseren zij professionele interviews en kijken zij of zij bepaalde interview-tips kunnen formuleren. En in de laatste les oefenen zij met een ‘actief interview’, waarbij ze elkaar interviewen terwijl ze iets aan het doen zijn.
Montage techniek
De module montagetechniek biedt de leerlingen extra montagetechnieken. In de eerste les concentreren de leerlingen zich op het maken van beeldinserts. In de tweede les experimenteren zij met de splitscreen- techniek. En in de laatste les maken zij een beat van geluiden die ze gefilmd hebben.