Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/pbdf328593/domains/cultuurreporters.nl/public_html/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
De blokken - Cultuurreporters
Cultuurreporters
  • Home
  • Over Cultuurreporters
    • De leerlijn
    • De lessen
    • Referenties
  • Makers Cultuurreporters!
  • Inloggen ELO
  • Cultuurreporters! bij jou op school?
  • Zoek

De blokken

Contact

  • Mailen

    mirna@studiobeeldrijk.nl 

  • Bellen

    0627013133

  • Meer informatie

    Vul het contactformulier in

Blok 1 - Wat is waar?
Wat is echt en wat is niet echt op televisie? Soms is deze grens heel vaag. Televisieprogrammaʼs, zoals reality-tv, het nieuws en documentaires, zijn een resultaat van oneindig veel keuzes. Tijdens het blok ʻWat is Waar?’ ontdekken de leerlingen dat niets is wat het lijkt en leren zij met een kritische blik televisie kijken en zelf films maken.  Aan de hand van bestaande filmfragmenten onderzoekt de klas hoe televisiemakers de werkelijkheid verbeelden en hoe een reportage wordt gemaakt. Ze doen film- en interviewoefeningen. Daarna gaan de leerlingen gemanipuleerde reportages maken over een straat in de buurt. Twee filmgroepjes maken een film over dezelfde straat. Het ene groepje maakt daarbij een negatieve en het andere groepje een positieve reportage.
Blok 2 - Cultuurreporters in beeld

Tijdens dit blok gaan leerlingen films maken over zichzelf. Ze beginnen met het maken van een identiteitscirkel. Daarna leren ze de verschillende kaders en standpunten kennen en doen ze een camera oefening over een voorwerp dat bij hun identiteit past. Uiteindelijk maken ze een filmplan voor hun eindfilm die ze na schooltijd gaan opnemen. Ze kiezen een thema uit en maken een film over een aspect van henzelf dat ze graag willen laten zien. Met behulp van een filmplan bedenken ze hoe ze zichzelf gaan presenteren en welke beelden ze daarvoor moeten gaan filmen.

Blok 3 - Onderzoeksdocumentaire

Dit blok gaan de leerlingen een onderzoeksfilm maken.  Ze gaan een film maken over een onderwerp dat ze zelf kiezen, als de filmredactie van een school. Net zoals de redactie van de schoolkrant bedenken de leerlingen aan het begin van het blok waar ze films over willen maken. Daarna gaan ze werken in groepjes van twee en kiezen zij een onderwerp uit, en daarbij een hoofdvraag.  Ze interviewen mensen op straat en een expert om een antwoord te krijgen op hun vraag. Ondertussen monteren ze het filmmateriaal tot een onderzoeksfilm waarin hun vragen beantwoord worden, compleet met intermezzo (tussenstukje) en een eind. Deze film duurt 3 minuten.

Blok 4 - Het land dat in mij leeft

De leerlingen gaan tijdens dit blok een film maken over hun eigen familiegeschiedenis. Ze interviewen hun opa, oma, vader, moeder, tante of oom (of iemand anders) over een bepaald aspect uit het verleden, bijvoorbeeld kleding, eten, school, liefde, oorlog, etc. De film wordt een portret van de geïnterviewde en van de familie. Om het verleden op een visueel interessante manier te verbeelden, gaan de leerlingen ook archiefmateriaal in hun film verwerken, zoals oude foto’s en oude films.  Zo schetst de film een tijdsbeeld van een tijd die anders is dan de tijd waarin de leerlingen zelf opgroeien.

Blok 5 - Social media campagne

In dit blok gaan de leerlingen de mogelijkheden van film inzetten om een door hun zelf vastgesteld doel te bereiken.  Net zoals politici, kledingmerken of goede doelen dat doen. Door het verspreiden van een filmpje kun je een heleboel bereiken. De leerlingen bedenken een doel,  bijvoorbeeld: een nieuw gezond broodje van de plaatselijke ondernemer promoten of kinderboeken inzamelen voor kinderen in het asielzoekerscentrum. Ze bedenken een actie om hun doel onder de aandacht te brengen en maken een campagnefilmpje. Dit filmpje publiceren ze online en ze proberen zoveel mogelijk views en reacties te krijgen, om hun doelstelling te behalen. Het blok wordt afgesloten met een verkiezing voor de meest overtuigende mediacampagne.

Blok 6 - Kunstclip

De leerlingen gaan een filmportret maken over een persoon of groep die zich met kunst en cultuur bezighouden. Bijvoorbeeld een dansgroep, een dj, een beeldend kunstenaar, een tekendocente, een creatief ondernemer, het cultureel centrum. De leerlingen maken een afspraak en gaan langs op de werkplek van deze persoon. Daar gaan ze filmen en interviewen. Naast reportage kunnen ze ook andere creatieve vormen van film inzetten, zoals animatie, video-clips en bijzondere standpunten.

Blok 7 - Cultuurreporters en Lezen
Blok 7 (8/9/10) behoren tot het derde lesjaar van Cultuurreporters!
In deze blokken werken de leerlingen middels scrum aan complexere filmopdrachten. Er wordt meer aandacht besteed aan zelfsturing, planning en eigenaarschap.
Door middel van filmpjes uit verschillende disciplines die aansluiten bij de doelgroep maken de leerlingen documentaires die bestaan uit verschillende onderdelen
zoals: vox-pop, animatie, beeldverslag, onderzoeksexperiment etc.
Blok 8 - Cultuurreporters en Werk
Blok 8 (7/9/10) behoren tot het derde lesjaar van Cultuurreporters!
In deze blokken werken de leerlingen middels scrum aan complexere filmopdrachten. Er wordt meer aandacht besteed aan zelfsturing, planning en eigenaarschap.
Door middel van filmpjes uit verschillende disciplines die aansluiten bij de doelgroep maken de leerlingen documentaires die bestaan uit verschillende onderdelen
zoals: vox-pop, animatie, beeldverslag, onderzoeksexperiment etc.
Blok 9 - Cultuurreporters en Alternatieve feiten
Blok 9 (7/8/10) behoren tot het derde lesjaar van Cultuurreporters!
In deze blokken werken de leerlingen middels scrum aan complexere filmopdrachten. Er wordt meer aandacht besteed aan zelfsturing, planning en eigenaarschap.
Door middel van filmpjes uit verschillende disciplines die aansluiten bij de doelgroep maken de leerlingen documentaires die bestaan uit verschillende onderdelen
zoals: vox-pop, animatie, beeldverslag, onderzoeksexperiment etc.
Blok 10 - Cultuurreporters en Dromen
Blok 10 (7/8/9) behoren tot het derde lesjaar van Cultuurreporters!
In deze blokken werken de leerlingen middels scrum aan complexere filmopdrachten. Er wordt meer aandacht besteed aan zelfsturing, planning en eigenaarschap.
Door middel van filmpjes uit verschillende disciplines die aansluiten bij de doelgroep maken de leerlingen documentaires die bestaan uit verschillende onderdelen
zoals: vox-pop, animatie, beeldverslag, onderzoeksexperiment etc.

De lessen

De blokken

De verdiepingsmodules

Makers Cultuurreporters!

studiobeeldrijk.nl

Pagina’s

  • Cultuurreporters! bij jou op school?
  • De blokken
  • De leerlijn
  • De lessen
  • De verdiepingsmodules
  • Home
  • Makers Cultuurreporters!
  • Over Cultuurreporters
  • Referenties

Nieuwsbrief

Ontvang het laatste nieuws als eerste.

Contactgegevens

Studio Beeldrijk
mirna@studiobeeldrijk.nl
0627013133

Mogelijk gemaakt door

Deze leerlijn is mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie, binnen de regeling Cultuureducatie vmbo en praktijkonderwijs.
Scroll naar bovenzijde