De blokken
Contact
Tijdens dit blok gaan leerlingen films maken over zichzelf. Ze beginnen met het maken van een identiteitscirkel. Daarna leren ze de verschillende kaders en standpunten kennen en doen ze een camera oefening over een voorwerp dat bij hun identiteit past. Uiteindelijk maken ze een filmplan voor hun eindfilm die ze na schooltijd gaan opnemen. Ze kiezen een thema uit en maken een film over een aspect van henzelf dat ze graag willen laten zien. Met behulp van een filmplan bedenken ze hoe ze zichzelf gaan presenteren en welke beelden ze daarvoor moeten gaan filmen.
Dit blok gaan de leerlingen een onderzoeksfilm maken. Ze gaan een film maken over een onderwerp dat ze zelf kiezen, als de filmredactie van een school. Net zoals de redactie van de schoolkrant bedenken de leerlingen aan het begin van het blok waar ze films over willen maken. Daarna gaan ze werken in groepjes van twee en kiezen zij een onderwerp uit, en daarbij een hoofdvraag. Ze interviewen mensen op straat en een expert om een antwoord te krijgen op hun vraag. Ondertussen monteren ze het filmmateriaal tot een onderzoeksfilm waarin hun vragen beantwoord worden, compleet met intermezzo (tussenstukje) en een eind. Deze film duurt 3 minuten.
De leerlingen gaan tijdens dit blok een film maken over hun eigen familiegeschiedenis. Ze interviewen hun opa, oma, vader, moeder, tante of oom (of iemand anders) over een bepaald aspect uit het verleden, bijvoorbeeld kleding, eten, school, liefde, oorlog, etc. De film wordt een portret van de geïnterviewde en van de familie. Om het verleden op een visueel interessante manier te verbeelden, gaan de leerlingen ook archiefmateriaal in hun film verwerken, zoals oude foto’s en oude films. Zo schetst de film een tijdsbeeld van een tijd die anders is dan de tijd waarin de leerlingen zelf opgroeien.
In dit blok gaan de leerlingen de mogelijkheden van film inzetten om een door hun zelf vastgesteld doel te bereiken. Net zoals politici, kledingmerken of goede doelen dat doen. Door het verspreiden van een filmpje kun je een heleboel bereiken. De leerlingen bedenken een doel, bijvoorbeeld: een nieuw gezond broodje van de plaatselijke ondernemer promoten of kinderboeken inzamelen voor kinderen in het asielzoekerscentrum. Ze bedenken een actie om hun doel onder de aandacht te brengen en maken een campagnefilmpje. Dit filmpje publiceren ze online en ze proberen zoveel mogelijk views en reacties te krijgen, om hun doelstelling te behalen. Het blok wordt afgesloten met een verkiezing voor de meest overtuigende mediacampagne.
De leerlingen gaan een filmportret maken over een persoon of groep die zich met kunst en cultuur bezighouden. Bijvoorbeeld een dansgroep, een dj, een beeldend kunstenaar, een tekendocente, een creatief ondernemer, het cultureel centrum. De leerlingen maken een afspraak en gaan langs op de werkplek van deze persoon. Daar gaan ze filmen en interviewen. Naast reportage kunnen ze ook andere creatieve vormen van film inzetten, zoals animatie, video-clips en bijzondere standpunten.